Documente necesare achitării sumelor rămase neîncasate de către pensionarul decedat

Actele necesare în vederea acordării acestor sume sunt, după caz:

  • cerere-tip;
  • certificatul de deces, în original şi în copie;
  • actul de identitate al solicitantului (original şi în copie);
  • acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul (original şi copie);
  • certificatul de moştenitor (original şi copie);
  • copia talonului de plată a pensiei persoanei decedate, după cazș
  • dovada că solicitantul nu a încasat ajutor de deces din alt sistem de pensii (unde este cazul).

 

Cine poate solicita pensia neîncasată din luna decesului pensionarului?

Sumele rămase neîncasate de către pensionarul decedat se acordă soțului supraviețuitor, copiilor, părinților sau, în lipsa acestora, moștenitorilor legali și/sau, după caz, celorlalți moștenitori testamentari, în condițiile dreptului comun.

 

Ajutorul de deces se acordă, după caz, pe baza următoarelor documente:

  • cerere pentru acordarea ajutorului de deces;
  • certificat de deces (original şi copie);
  • act de identitate al solicitantului (original şi copie);
  • acte de stare civila ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie);
  • dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original şi copie);

 

Ajutorul de deces se achită unei singure persoane, care dovedeşte cu documente că a suportat cheltuielile ocazionate de deces şi care poate fi, după caz:

  1. a)soţul supravieţuitor;
  2. b)copilul;
  3. c)părintele;
  4. d)tutorele;
  5. e)curatorul;
  6. f)oricare altă persoană.

 

Ajutorul de deces se acordă în cazul decesului:

  • asiguratului;
  • pensionarului;

 

Beneficiari:

În cazul decesului asiguratului sau al pensionarului

 

Ajutorul de deces se achită unei singure persoane care poate fi, după caz:

  • soţul supravieţuitor;
  • copilul;
  • părintele;
  • tutorele;
  • curatorul;
  • oricare persoană care dovedeşte cu acte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces, dacă nu există altă solicitare din partea persoanelor menţionate mai sus.

  

Cuantumul ajutorului de deces:

Cuantumul ajutorului de deces se stabileşte anual prin Legea bugetului asigurărilor sociale de stat şi nu poate fi mai mic decât valoarea câştigului salarial mediu brut.

 

Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la inregistrarea solicitarii la Casa de Pensii BRC.

 

După efectuarea plăţii ajutorului de deces plătitorul de drepturi de asigurări sociale are obligaţia de a înscrie pe verso-ul certificatului de deces original menţiunea “ACHITAT”, data, semnătura şi ştampila.